מה מטפס הרים שוויצרי משוגע יכול ללמד אותך על הכנה לפיננסית א׳

North_face
הצד הצפוני של האייגר. האלפים השוויצרים

ב-13 בפברואר 2008, כשהוא מתנשף בכבדות, מטפס ההרים השוויצרי אולי שטק מגיע לפסגת האייגר מהצד הצפוני, עוצר את שעונו על זמן של 2:47 שעות וקובע שיא מהירות עולמי בטיפוס על ה״אייגר״, כשהוא ״מגלח״ את השיא הקודם - שלו עצמו - ב-67 דקות (!).

האייגר, אחד מסמלי טיפוס ההרים האלפיני, ידוע לשמצה בשל המחיר הכבד שגבה ממטפסיו.

מאז 1935 הספיק לגבות את חייהם של לפחות 64 מטפסים. ועדיין, כל אלפיניסט שמכבד את עצמו שואף לטפס את האייגר, טיפוס שבמזג אוויר טוב אורך 3 ימים.

אז איך שטק הצליח לשבור את השיא של עצמו ולקבוע שיא עולם, ומה אפשר ללמוד מזה על ההכנה שלך לבחינת מועצה בפיננסית א׳.

הכנה יסודית

לפני ששטק שבר את שיא העולם במהירות טיפוס על האייגר, הוא טיפס עליו לא פחות מ-35 פעמים. הוא הכיר את ההר מכל כיוון אפשרי וכל פינה מאתגרת לאורך קיר הטיפוס בצדו הצפוני של ההר. הוא ידע בכל שלב לאורך המסלול איפה הוא שם את רגל ימין ואיפה את רגל שמאל, מתי הוא שולח יד אחת לאחוז בזיז הבא ומתי לשחרר את היד שמאבטחת אותו.

אבל כדי לשבור את השיא של עצמו הוא היה צריך יותר מזה. הוא היה צריך להיות חזק ומהיר יותר ולכן הוא שכר מאמן ופיזיותרפיסט אולימפיים שבנו לו תוכנית אימונים רצחנית ובמשך שנה שלמה התאמן בעיקר על ריצות ארוכות בעליות.

100213_Steck_Alleingaenger_04
טיפוס הרים. קור רוח זה שם המשחק

וזה בדיוק מה שצריך לעשות אם יש לך כוונה לעבור את פיננסית א׳, הבחינה שלאחרונה הפכה למעין קיר כמעט בלתי עביר בפני סטודנטים שמוותרים על שנת ההשלמה וניגשים עצמאית לבחינות מועצה.

כמו שטק, שלמד כל פינה בהר, אתה חייב להכיר את כל הפינות בכל נושא ונושא במבחן. אם אתה רוצה לעבור את הבחינה הזו בהצלחה אתה באמת חייב לדעת מה אתה עושה.

היתרון שלך בפיננסית א׳ על פני הספורט הקיצוני שבו שטק מתעסק הוא שטעות אחת יותר מדי שלו עלולה להוביל למותו, טעות אחת יותר מדי שלך - בסך הכל לדחייה של חצי שנה עד למועד הבא 😉

להינות מהתהליך בדרך להצלחה

בראיונות שטק מספר שחשוב להינות מהתהליך הטיפוס עצמו שכן אף אחד לא מבטיח לך שתגיע לפסגה. המחשבה הראשונית שעולה בראש כמובן היא שפיננסית א׳ זה לא טיפוס הרים ואיך אפשר בכלל להינות מללמוד לפיננסית א׳ (או בכלל לכל בחינה כלשהי).

ATH176
אולי שטק. אגדת טיפוס

אם יש לך ניסיון כלשהו בטיפוס הרים אז אתה כבר בטח יודע שטיפוס הרים כרוך בלא מעט סבל - תנאי מזג אוויר קיצוניים, מאמץ פיזי עצים, הגוף כואב וסכנת חיים ממשית מלווים מטפסי הרים מקצוענים וחובבניים כאחד. למרבית האנשים שאני מכיר זה לא נראה כמו משהו שאפשר להינות ממנו ולא נשמע כיף גדול.

אבל הדרך הקשה שעוברים במהלך הטיפוס מתנקזת בסופו של דבר לרגע שיא אחד כשאתה בפסגה, זה שווה את כל הדרך הקשה שעברת והסיפוק הוא עצום. במהות העמוקה ביותר, זה לא שונה מללמוד לבחינות מועצה. ההנאה מעמידה באתגר לא פשוט זו חוויה מדהימה.

אתה יכול לדמיין לעצמך מה זה ללמוד כמו משוגע לבחינה בפיננסית א׳, לתת כל מה שיש לך במבחן עצמו, ואז להיכנס לאתר מועצה ולראות שעברת את הבחינה?

אני יכול להבטיח לך שלעבור את הבחינה הזו במתכונת שלה היום זה מרגיש כמו על פסגה באלפים 😉 - תחושת הסיפוק אמיתית.

סיפוק מהידיעה שמעט מאוד אנשים לוקחים על עצמם את האתגר הזה - לוותר על שנת ההשלמה ולגשת עצמאית לבחינות, ועוד פחות מהם עוברים את הבחינה בפיננסית א׳ ומסיימים את המסלול הזה בהצלחה.

ואתה עושה את זה!

בוידאו הבא (פחות מ-5 דקות) אפשר לראות את אולי שטק עושה היסטוריה.

אגב, לסקרנים שבניכם, השיא של שטק נשבר 3 שנים מאוחר יותר ב-2011 כאשר מטפס הרים צעיר בשם דני ארנולד מגיע לפסגה ב2:28 שעות בלבד. אבל זה בסדר, כי בפיננסית א׳ אין מדליות, רק צריך לעבור 😉

תגובה אחת על “מה מטפס הרים שוויצרי משוגע יכול ללמד אותך על הכנה לפיננסית א׳”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *