מה באמת צריך ללמוד לפיננסית א' של מועצת רואי חשבון

- "האם צריך לדעת את IAS 32? לא שאלו עליו כלום מ-2009"

- "צריך לדעת גם את הפרשנויות? IFRIC, SIC?"

- "באיזה נושאים כדאי להתמקד?"

- "יש נושאים שאפשר לא ללמוד?"

- "האם צריך לדעת את סעיף X בתקן Y"? ידוע גם כ"האם צריך לדעת את פינה Z"?

- "האם יש דוחות מאוחדים בבחינה?"

- "לאיזה קורס באוניברסיטה הבחינה הזו מקבילה?"

- "האם מה שלמדתי בתואר מכסה את החומר שצריך לדעת?" ידוע גם כ"האם אפשר ללמוד עם המחברות של התואר?"

אלו רק חלק מהשאלות שאנחנו תמיד מקבלים מסטודנטים שניגשים לבחינת מועצה בפיננסית א' ומנסים להבין מה היקף החומר שנדרש לדעת לבחינה.

בפוסט הזה אנסה לענות על כל השאלות האלו ושאלות דומות אחרות ולעשות סדר בבלאגן.

מה צריך ומה לא צריך ללמוד לבחינת מועצת רואי חשבון בפיננסית א'

כל סטודנט שרוצה לעבור את הבחינה בפיננסית א' חייב קודם כל לדעת מה החומר שצריך לדעת. נשמע טרוויאלי? לפי השאלות שאנחנו מקבלים כל הזמן כנראה שזה לא כל כך מובן מאליו.

אחת הסיבות שזה לא תמיד ברור נובעת מהעובדה שהמועצה "מתחזקת" שתי רשימות של חומר לבחינה - לאחת קוראים "מיקוד" ולשניה "סילבוס". אל תשאלו אותי למה זה ככה, אבל מה שרלוונטי מבחינתנו זה המיקוד.

אז דבר ראשון שצריך לעשות זה להוריד את המיקוד לבחינה בפיננסית א'.

דבר שני שצריך לעשות זה לפתוח את המיקוד ולקרוא אותו היטב - כל מה שרשום שם צריך לדעת לבחינה בלי יוצא מן הכלל.

שני דגשים:

1) שימו לב לסעיף הראשון במיקוד - נושאים הנכללים בבחינה מבוא לחשבונאות. לכאורה סעיף תמים, אבל מה שהוא באמת אומר זה שצריך לפתוח גם את המיקוד למבוא לחשבונאות (כאן).

פתחתם? נהדר. כל מה שאתם רואים כאן צריך לדעת לפיננסית א'. הכל, בלי יוצא מן הכלל.

עדכון: המועצה פרסמה מיקוד חדש לבחינה שמאחד את שתי הרשימות לרשימה אחת

2) שימו לב לכוכבית במיקוד לפיננסית א' (וגם במיקוד למבוא לחשבונאות) - כל הפרשנויות המתייחסות לנושאים שבמיקוד רלוונטים לפיננסית א' וצריך לדעת גם אותם.

מה זה אומר? בדיוק איך שזה נשמע - כל הפרשנויות IFRIC ו-SIC שקשורים לתקנים המופיעים במיקוד הם חלק אינטגרלי מהבחינה ועשויים להשתלב בשאלות או להופיע כשאלות בפני עצמן.

אחרי שכיסיתי את עצמי ואמרתי לכם את כל מה שצריך לדעת למבחן, נתקדם הלאה.

בחלק מהנושאים שבמיקוד של המועצה יש סעיפים מסוימים בתקנים שמתייחסים לתקנים אחרים שאינם בחומר לפיננסית א' - למשל דוחות מאוחדים, שווי מאזני וכד'.

לכן, בכל פעם כשאתם קוראים חומר, סיכום או אפילו את התקן עצמו שקשור לפיננסית א' ומזהים התייחסות לתקן אחר שלא מופיע בפיננסית א' - בסבירות גבוהה מאוד לא תישאל על זה שאלה חישובית. במקרים נדירים מאוד (לא נתקלתי עד היום) אולי תהיה על זה שאלה תיאורטית - למשל אם מדובר בדרישות גילוי של התקן או משהו בסגנון - אבל שוב, לא היה עד היום.

איך יודעים איזה פרשנויות (IFRIC/SIC) צריך לדעת לבחינה?

 

עשיתי לכם חיים קלים (;

לגבי שאלת החומרים שאיתם יש ללמוד לבחינה והאם מה שנלמד בתואר זה מספיק או לא, התשובה היא - תלוי.

מאחר ויש לא מעט אוניברסיטאות ומכללות בארץ בהם מלמדים חשבונאות, קשה לענות על השאלה הזו באופן כללי שיתפוס לגבי כולם. בחלק מהמקומות מלמדים נושא מסוים בתואר ובמקומות אחרים מלמדים את זה רק בשנת ההשלמה. מעבר לזה, יכול להיות שמלמדים נושא באופן חלקי במהלך התואר ואז בשנת ההשלמה מלמדים אותו באופן מלא.

לכן ההמלצה שלי היא *לא* להסתמך על המחברות מהתואר.

על מה כן להסתמך? מחברות וסיכומים משנת ההשלמה.

למה? כי בשנת השלמה מלמדים כל נושא מא' ועד ת' ולכן אתם יכולים להיות בטוחים (בהנחה שאתם לומדים ממחברות של מוסד/מרצה ידועים) שאתם מכסים את כל מה שצריך לדעת לבחינה.

הערה: שימו לב שבשנת ההשלמה לומדים הכל ולכן יכול להיות שבסיכום שתלמדו ממנו יהיו נושאים משיקים שאותם לא תצטרכו לדעת לבחינה בפיננסית א' ולכן ניתן לדלג עליהם.

למשל, אם אתם קוראים סיכום על IAS 12  -  מסים על ההכנסה, ובאמצע הסיכום אתם מגיעים לכותרת שמתייחסת למסים נדחים בדוחות מאוחדים או מסים נדחים ותשלום מבוסס מניות - ניתן לדלג על זה.

למי שאין סיכומים אפשר לעבוד עם הסיכומים שיש באתר (בתפריט למעלה יש לינק לסיכומים), אמנם הם מ-2012 אבל לפיננסית א' הם עדיין עובדים (;

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *