מה ההבדל בין קורס הכנה תיאורטי, קורס הכנה מעשי וקורס הכנה משולב – ומה הכי מתאים לך

אם אתה קורא את זה, סימן שאתה ניגש בקרוב מאוד לבחינות מועצת רואי חשבון. כנראה שגם שמעת על רמת הבחינות שעלתה בשנים האחרונות, או שבעצמך כבר נגשת וחווית את המהפכה השקטה בבחינות ההסמכה על בשרך.

ואם אני צודק עד לכאן, אני אמשיך ואנחש שהגעת לנקודה שבה אתה שוקל האם עלייך להירשם לקורס הכנה מקצועי.

אם כבר התחלת להתעניין (בגוגל) בטח שמת לב שיש לא מעט אפשרויות. ואכן, מעולם בהיסטוריה של בחינות ההסמכה למקצוע לא היה מגוון כל כך גדול של קורסים, מיני קורסים, מרתונים, מיני מרתונים, שיעורים פרטיים וספרי לימוד.

ב-2011, מיד לאחר שסיימתי את התואר, החלטתי שאני מוותר על ההרשמה לשנת ההשלמה וניגש לבחינות ההסמכה עצמאית. באותה תקופה, למי שלא עשה שנת השלמה, היו מעט מאוד אפשרויות ללמוד במסגרת הכנה מקצועית, וגם ההיצע הדל שכן היה, היה באיכות נמוכה ו/או במחירים מופרזים עקב חוסר תחרות (תחשבו קורס של 5 ספרות...).

היום, תודה לאל, רק תחפשו בגוגל "קורס הכנה בפיננסית" ותמצאו לא מעט תוצאות, חלקן מוצלחות יותר, וחלקן מוצלחות פחות. חלקן יקרות יותר וחלקן יקרות פחות.

אני נוהג לחלק את הקורסים ל-3 קטגוריות עיקריות: קורסי הכנה תיאורטיים, קורסי הכנה מעשיים, וקורסי הכנה משולבים. למען הפשטות אני קורא לכל מסגרות ההכנה "קורסים", למרות שייתכן והם מכונים בשמות שונים, והיקף השעות ו/או החומר שבהם עשוי להיות שונה. בנוסף, ייתכן ואף קורס לא יגדיר את עצמו בהתאם להגדרות שלי, או לחילופין נציגי המכירות יבטיחו לכם שזה גם וגם (או כל תשובה אחרת שתרצו לשמוע).

לכן, החלוקה הזו היא יותר כלי בשבילך כדי להעריך את מהות הקורס שבו אתה מתעניין ובהתאם לכך לקבל החלטה מושכלת האם הקורס הזה מתאים לך או לא.

קורס הכנה תיאורטי

קורס הכנה תיאורטי למעשה מכסה את הרקע התיאורטי לשאלות שתפגשו בבחינות המועצה, כמובן שללא הרקע התיאורטי אין שום דרך או טעם לנסות לעבור את הבחינה.

הדגש בקורסי הכנה תיאורטיים הוא באופן טבעי על התיאוריה ולכן הוא גם כולל הרבה חומר כתוב בצורה של ספר לימוד, סיכומים, תקנים וכו'.

היתרונות של קורסי הכנה תיאורטיים הם שהם בונים את בסיס הידע שלך. ככל שתשלוט בתיאוריה טוב יותר כך אמור להיות לך יותר קל במבחן, ולהפך.

מצד שני, החסרונות העיקריים של קורסים כאלה הם שיש בהם מעט דגש על תרגול (את עיקר התרגול יש לעשות בבית), ומכיוון שרוב הבעיות צפות כשמתרגלים, לעיתים נשארים בלי מענה מקצועי מספק כשבאמת צריכים אותו. בנוסף הקורס התיאורטי נתפס לעיתים כקורס יבש "קורס הכתבות".

ככלל אצבע, קורס הכנה תיאורטי, אמור להיות (בתיאוריה (-: ) זול יותר מקורס משולב (שכולל גם הרצאות על החומר וגם תרגול).

קורס תיאורטי עשוי להתאים יותר למישהו שניגש לבחינות מועצה לאחר הפסקה ארוכה יחסית, כלומר מישהו שלא נגע בחומר כמה שנים וצריך יותר מ"רענון". באופן דומה, הקורס פחות מומלץ למישהו שרק עכשיו סיים את התואר ולמישהו שניגש במועד הקודם ונכשל, מכיוון שהחומר אצלם יחסית טרי בראש.

שימו לב שמי שנכשל לא בהכרח אומר שהוא צריך קורס עם דגש תיאורטי כיוון שיכול להיות שהוא לא למד ולא השקיע כמו שצריך (רק הוא באמת יודע), או שהוא דווקא כן למד וכן הבין את החומר, אבל הייתה לו בעיה ביישום והבנת הנדרש בשאלות. בשני המקרים קורס תיאורטי טהור כנראה לא יתאים לו.

קורס הכנה מעשי

קורס הכנה מעשי, לפעמים נקרא גם "קורס תרגול", זה קורס ששם את הדגש על יישום החומר התיאורטי. היישום יכול להיות בצורה של תרגילים לדוגמה, שאלות מועצה ממבחנים משנים קודמות או שאלות סימולציה שחוברו על ידי המרצה ולרוב הם ברמת שאלות מועצה (ולעיתים אף קשות יותר).

בקורסי תרגול מחולקים לרוב ספרי תרגול עם שאלות לליווי הקורס, כלומר שאלות שנפתרות בכיתה ביחד עם המרצה, וכן שאלות לתרגול נוסף בבית.

ההנחה בקורס היא שאתם מגיעים לשיעור עם ידע בסיסי לאחר שעשיתם חזרה ראשונית על החומר (קראתם את הסיכום ועברתם על כמה דוגמאות), כדי שהפוקוס בשיעורים יהיה על אופן פתרון השאלות, ניתוח הנתונים והבנת משמעותם, פיתוח חשיבה חשבונאית וכלים נוספים לפתרון שאלות כמו אלו שיופיעו אצלך במבחן.

בחלק מהקורסים המעשיים יש גם בונוס - "על הדרך" כשפותרים שאלות על הלוח מחדדים את "הפינות" הבעייתיות יותר בחומר, אלה שלא תמיד קל להבין כשלומדים לבד בבית.

היתרונות של קורס הכנה מעשי הן קודם כל בגישת ה"תכלס" שלהם. אין משמעות לידע נרחב אם לא יודעים ליישם אותו. רוב הסטודנטים ניגשים למבחן עם הרגשה שהם יודעים הרבה יותר מ60% מהחומר, אבל רוב הסטודנטים שלא עוברים זה בדרך כלל בגלל קושי לתרגם את הנתונים ואת הנדרש ל"שפה" שאותה הם מבינים. וזו בדיוק הנקודה שבה קורס תרגול אינטנסיבי ששם דגש על יישום הידע בשאלות מועצה והשחזת ה"פינות" הבעייתיות שבחומר, נותן את ה"בוסט" הנדרש כדי לעבור את הבחינה בהצלחה.

החסרונות של קורס כזה הם שצריך לבוא מוכנים. כלומר ללא הכנה בסיסית מוקדמת שכוללת לרוב קריאת החומר התיאורטי של נושא השיעור, מעבר על הדוגמאות בסיכום ואולי פתירת מספר תרגילים לדוגמה, הקורס יהיה פחות אפקטיבי.

למעשה, קורס תרגול מתאים בעיקר למי שסה"כ מרגיש בנוח עם החומר (כי הוא סיים את התואר או ניגש ונכשל לאחרונה), אבל צריך לשפר את ההבנה שלו בפינות הבעייתיות ובעיקר את היכולת שלו ליישם את הידע הזה במבחן.

בדומה לקורס הכנה תיאורטי, גם קורס הכנה מעשי יהיה לרוב זול יותר מקורס הכנה משולב.

קורס הכנה משולב

קורס הכנה משולב, כשמו כן הוא, קורס שמשלב בין קורס הכנה תיאורטי וקורס הכנה מעשי.

למעשה זה מאוד מזכיר את הצורה שבה למדת במהלך התואר - כשהיה מרצה שלימד (או יותר נכון - הכתיב) את החומר, ואחריו היה מגיע מתרגל לפתור את השאלות משיעורי הבית, רק שבקורסים מחוץ לתואר לרוב זה אותו אדם - המרצה הוא גם המתרגל.

קורס הכנה משולב כולל שיעורי הרצאות, ספרים או סיכומים שמרכזים את החומר התיאורטי הנדרש (בדומה לקורס ההכנה התיאורטי), וכן שיעורי תרגול שבהם פותרים שאלות לדוגמה או שאלות מועצה ממבחנים משנים קודמות (בדומה לקורס ההכנה המעשי).

קורס ההכנה המשולב, שלפעמים מכונה גם כ"קורס מלא", מתאים בעיקר למי שצריך מסגרת זמנים מלאה כמו שהייתה לו בתואר, ולמי שנוח לו שיגידו לו מה לעשות בכל יום - היום לקרוא סיכום ברכוש קבוע, מחר לתרגל שאלות בהיוון עלויות אשראי וכן הלאה.

היתרונות - כמו בתואר, מאכילים אתכם בכפית, יש מסגרת מסודרת הן להיבט החומר התיאורטי והן להיבט ההיבט המעשי.

החסרונות - למרות שנדמה שהקורס הכנה משולב הוא "הטוב שבשני העולמות", בהרבה מקרים זה לא המצב.

בנוסף, קורס הכנה משולב יקר יותר משמעותית מקורס תיאורטי או קורס מעשי "טהורים". מטבע הדברים, קורס הכנה משולב צריך לכלול את השעות הן לחלק התיאורטי והן לחלק התרגול. לכן, לרוב זה לא יהיה 2 במחיר 1 אלא 2 במחיר 2 (ותזהרו מגימיקים של אנשי המכירות שמבטיחים לכם אחרת - אם זה זול מדי זה בא על חשבון משהו).

אז איזה קורס מתאים לי

ראשית כמו שציינתי, הקורסים בשוק לא בהכרח מגדירים את עצמם כך, אבל כשתבקשו לשמוע פרטים על הקורס (לוחות זמנים, מחיר הקורס וכו') תוכלו להעריך לאיזו מהקטגרויות לשייך אותו. למעשה רוב הקורסים אינם "טהורים" במובן שזה נטו תיאוריה או נטו תרגול, וכמעט תמיד יהיו את שני האלמנטים במידה כזו או אחרת, אלא שכמעט תמיד יהיה אלמנט דומיננטי יותר, ואם אין כזה - הרי לפניכם קורס משולב.

סוגיה חשובה בבחירת הקורס שאי אפשר להתעלם ממנה היא סוגית התקציב. מאחר ועוד לא הוסמכתם כרואי חשבון ואתם לא מגלגלים מליונים ( (-: ) כמובן שאי אפשר להתעלם משאלת המחיר - קורס תיאורטי או קורס מעשי יכולים להיות זולים יותר משמעותית מקורס משולב (50% ואף יותר).

אני באופן אישי לא אהבתי את שיעורי ההכתבות באוניברסיטה, וזו הסיבה העיקרית שלא הייתי מגיע לשיעורים ובסופו של דבר גם ויתרתי על שנת ההשלמה (אחרי הכל למה לשלם 25 אלף שקל אם לא מגיעים לשיעורים?).

לקרוא סיכום ולעבור על הדוגמאות הבסיסיות אני יכול לעשות גם לבד בבית ובקלות יחסית. אבל אני כן חושב ומאמין שקורס תרגול איכותי שמוכוון לאיך לפתור שאלות מועצה, איך לפתח את החשיבה החשבונאית הנדרשת (במיוחד לאור העלייה ברמת הבחינות בשנים האחרונות) וחיזוק הפינות היותר קשות בחומר יכל לתרום לי בצורה משמעותית.

מצד שני, צריך להודות ביושר שיש כאלה בנינו שצריכים את החבילה המלאה - תכנית עבודה מפורטת מא' ועד ת', גם לתיאוריה וגם לתרגול. וזה כמובן בסדר גמור ולגיטימי. לכן אם אתם יודעים שאתם כאלה ואין לכם בעיית תקציב אתם צריכים לשקול קורס משולב.

תגובה אחת על “מה ההבדל בין קורס הכנה תיאורטי, קורס הכנה מעשי וקורס הכנה משולב – ומה הכי מתאים לך”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *