מדריך פארטו – איך ללמוד ביעילות ובאפקטיביות לבחינות מועצה

vilfredo-pareto-1848-1923וילפרדו פארטו היה כלכלן איטלקי שחי בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19, ובמסגרת מחקר שעשה באוניברסיטת לוזאן שבשוויץ על התפלגות ההכנסות באיטליה הוא הגיע לתובנה מעניינת במיוחד לפיה העושר בארץ המגף לא מחולק בצורה שיוויונית!

פארטו הסיק שחלק מאוד קטן באוכלוסיה מחזיק בקרקעות בגודל ששווה לקרקעות המוחזקות ע״י כל שאר האוכלוסיה (נשמע מוכר?).

בתחילת שנות ה-40, יועץ ניהולי מפורסם בשם ג׳וזף יוראן נתקל בעבודתו של פארטו והתעניין ביישום מסקנותיה לגבי תחום בקרת האיכות שבו התמחה.

מאז ועד היום, עיקרון פארטו, שנקרא גם חוק 80/20, משמש חלק בניסיון להבין וללמוד תופעות מתחומים שונים ומגוונים.

אם הנושא הזה מעניין אותך - יש ספר מצוין של ריצ׳רד קוק בנושא שנקרא ״עקרון 80/20 - להתמקד בעיקר ולהגיע לתוצאות״.

עכשיו נמשיך לסיבה העיקרית שלשמה הגעת לכאן ((:

אז מה זה בעצם אומר עקרון פארטו או עקרון 80/20?

ממש כמו התפלגות הקרקעות באיטליה, לאט לאט התחילו לשים לב - בעיקר יועצי ניהול למינהם ומהנדסים - שחלק קטן מהתשומות תורם חלק לא פרופורציונלי מהתפוקות.

דוגמאות:

- 80% מההכנסות בעסק נובעים מ-20% מהלקוחות

- 20% מהבעיות בייצור גורמות ל-80% מהתלונות של הלקוחות

- 20% מהמילים בשפה משמשות אתכם ב-80% מהשיחות שאתם מנהלים (תחשבו על הפוטנציאל של זה כשאתם לומדים שפה חדשה)

- 20% מהשעות שאתה עובד מייצרים 80% מהתפוקה שלך בסוף היום

כמובן שאלו רק דוגמאות והיחס לא חייב להיות דווקא 80/20 אבל הרעיון הוא שיש התפלגות לא שווה בין תשומה לתפוקה או בין המאמץ שמושקע לתוצאה.

הרעיון הוא להתמקד באותם ״20%״ ולהשקיע בהם את מרבית הזמן (ולאחר שסיימנו איתם עוברים לחלק הבא עם ההשפעה הכי גבוהה על התוצאות וכן הלאה).

80-20-Rule

הבנתי... רק איך זה עוזר לי בדיוק ללמוד לבחינות מועצה ביעילות ואפקטיביות?

הסטודנט הממוצע שלומד לבחינות מועצה בדרך כלל לומד פחות או יותר באותה אסטרטגיה שבה הוא למד בתואר:

שלב א׳ - קריאת המחברת (זהו בדרך כלל השלב הארוך ביותר)

שלב ב׳ - תרגול שאלות מהתואר (גוזל הזמן השני בחשיבותו)

שלב ג׳ - מעבר על הפתרון של התרגילים (בדרך כלל החלק הזה מואץ ע״י מרבית הסטודנטים מאחר ואין להם כבר סבלנות)

שלב ד׳ - תרגול בחינות מועצה (בדרך כלל משאירים לשבוע-שבועיים האחרונים)

שלב ה׳ - מעבר על הפתרון של הבחינות מועצה

למידה לבחינות מועצה לוקחת זמן. צריך ללמוד את החומר ואז לתרגל ולקרוא שוב ולתרגל מבחנים עד שהחומר נהיה ברור ויושב טוב בראש.

הבעיה - יש לכם מגבלת זמן/סבלנות/עצבים. מאחר והתקציב הזה מוגבל, האם לא יהיה חכם יותר להשקיע קודם כל במה שייתן לכם את הכי הרבה נקודות במבחן?

הסטודנט הממוצע מסתכל על הסילבוסים ופסיכולוגית הוא מרגיש שהוא חייב להקצות זמן זהה מבחינת חלוקת הקשב שלו לכל הנושאים (גם אם בתוכנית לימודים שלו הוא נותן למאוחדים 4 ימים ולהיוון עלויות אשראי יומיים).

ההסתכלות הנכונה על פי חוק 80/20 צריכה להיות - מה מכל הפעולות שאני עושה לקראת המבחן יביא לי את הכי הרבה נקודות - ולהשקיע שם את מרבית הזמן.

מה צריך לעשות סטודנט חכם?

לחשוב.

דוגמאות לשאלות שעשויות לספק לך תובנות מעניינות על הדרך שבה אתה לומד למבחנים:

האם יש נושאים שיש יותר סיכוי שיופיעו מאשר נושאים אחרים?

האם יש נושאים שהשאלות עליהן שוות יותר נקודות?

מה הכי עוזר לי לשפר ההבנה של החומר? קריאת התקן? קריאת הסיכום? תרגול?  סיכום של הסיכום בנקודות או מעבר על הפתרון?

ממה נובעות רוב הטעויות שלי? ידע? ניהול זמנים? חוסר תשומת לב?

איך אני לומד הכי טוב? לבד עם המחברת? שיעור עם מרצה? קבוצת למידה? שילוב של השניים?

איך אני קולט את החומר הכי טוב? קריאה? שמיעה? כתיבה? - תתפלאו איזה אפקט ענק יש ללמידה שלכם אחרי שאתם מגלים את התשובה לשאלה הזו...

לסיכום, סטודנטים אמנם עברו בחינות מועצה גם בלי פארטו, אבל תחשבו על הפוטנציאל של אסטרטגית למידה שמבוססת על עיקרון 80/20.

למעשה, הרבה סטודנטים שעוברים את הבחינות מועצה בקלות יחסית (לאו דווקא מבחינת הציון אלא מבחינת האנרגיה שהם משקיעים בהכנה לבחינות), למעשה מיישמים את העיקרון בדרך כזו או אחרת גם אם הם לא ישבו לעשות את הניתוח הזה של סיבות-תוצאות.

תתמקדו בעיקר, תצליחו!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *