האם קבוצת למידה יכולה להחליף את שנת ההשלמה?

פתיחת קבוצת למידה יכולה להיות רעיון טוב לסטודנטים שמחליטים לא לעשות את שנת ההשלמה.

היתרון של קבוצת למידה היא שלא עוברים את זה לגמרי לבד. אפשר להתייעץ ולשאול את חברי הקבוצה לגבי עניינים מקצועיים ולדחוף אחד את השני ברגעי השפל.

בקבוצת למידה אפשר ללמוד הרבה, וזה גם יכול להיות כיף. אבל אם לא תשמור על מספר חוקים, בסופו של דבר זה עלול להתפוצץ לך בפנים.

הנה צ'ק ליסט להרכבת קבוצת למידה מנצחת שתוציא את המקסימום עבור כל אחד מחברי הקבוצה ותקטין את החסרונות של קבוצות למידה למינימום.

לבחור את האנשים הנכונים

החוק הראשון להרכבת קבוצת למידה מנצחת הוא לבחור את חברי הקבוצה הנכונים.

בחירה של החברים הכי טובים מהתואר רק מהסיבה שהם החברים הכי טובים אולי תוסיף להווי ובידור אבל בסופו של דבר תתגלה כיותר הסחת דעת מאשר ערך מוסף אמיתי לקבוצה.

זכור שקבוצת למידה לא צריכה להיות סופר רצינית ויש מקום לצחוקים פה ושם, אבל צריך לזכור מה המטרה האמיתית של הקבוצה.

הרמה של הסטודנטים שירכיבו את הקבוצה צריכה להיות פחות או יותר דומה.

במילים אחרות, זה בסדר אם יהיה אחד שיודע קצת יותר טוב מכולם, ואחד שקצת מאחורה.

אבל אם יש מישהו שהוא ספץ בחומר ושאר חברי הקבוצה בפער מטורף ממנו, קבוצת הלמידה תהפוך לסיוט עבורו ועבורם.

כמובן שאותו הדבר תקף גם במקרה של סטודנט שהוא ממש לא בעניינים ביחס לשאר חברי הקבוצה.

נסה לבחור את הסטודנטים הרציניים (אתה יודע בדיוק מי הם כי למדת איתם 3 שנים). זה יכול להתברר בהמשך הלימודים כערך הרבה יותר גבוה מרמת הבקיאות שלהם בחומר.

הגודל האידיאלי של הקבוצה

זכור שאנחנו מדברים על קבוצה ולא על מסיבה.

כל מספר בין 2 ל-6 חברים יכולים להרכיב קבוצת למידה מנצחת. פחות מזה זו לא קבוצה, יותר מזה זה כבר בלאגן.

זה לא רק הכמות אלא גם האיכות של הקבוצה.

הגודל הקבוצה תלוי בסטודנטים שמרכיבים אותה. למשל, קבוצה של 3 אנשים שכל אחד חזק בתחום אחר יכולה להיות אפקטיבית יותר מקבוצה של 5 אנשים ש-4 מתוכם באותה רמה ורק לאחד מהם יש ערך מוסף.

תיאום ציפיות בין חברי הקבוצה

זה לא חייב להיות רשמי, אבל חשוב שתהיה הסכמה בין חברי הקבוצה לגבי מה שהקבוצה היא כן ולגבי מה הקבוצה היא לא.

למשל, האם הלימוד של החומר עצמו ייעשה במסגרת הקבוצה או שכל אחד ילמד את התיאוריה בעצמו ותפגשו רק לתרגול.

זה גם המקום לחלק תפקידים.

שוב, זה לא חייב להיות רשמי, אבל חשוב שיהיה מישהו שייקח על עצמו את ארגון מפגשי הקבוצה, מישהו שייוודא שהקבוצה עוברת על כל דרישות הידע לבחינות וכו'.

כאשר לכל אחד מחברי הקבוצה יש תפקיד מוגדר זה מעניק לו אחריות שמחברת אותו טוב יותר לקבוצה.

יכול להיות שכל זה נראה לך קצת מיותר ואפשר פשוט "לזרום", אבל תזכור שאם אתה זורם עם הזרם, אין לדעת לאן תגיע.

תיאום ציפיות אחראי יחסוך הרבה כאבי ראש ועצבים בהמשך.

קביעת לוח זמנים

זהו אחד החוקים הכי חשובים לקבוצת למידה.

חייב להיות לוח זמנים שמהווה את הבסיס ללמידה בקבוצה אך שיהיה מספיק גמיש לשינויים בלתי צפויים.

חשוב שתציבו לעצמכם יעדים ריאליים ולא תנסו לדחוף יותר מדי, ומצד שני שלא תעשו לעצמכם חיים קלים מדי.

בכל פגישה של הקבוצה כדאי לקבוע לוח זמנים ולוודא לאורך המפגש שבאמת עומדים בו.

לוח זמנים לפגישה יכול לשמור על חברי הקבוצה ממוקדים. למשל: בפגישה מס' 2 נעבור על נושאים א' ב' ג' ונתרגל שאלות ממועד סתיו 2011.

בחירת המקום למפגשים

מקום מפגשי הקבוצה לגמרי תלוי בהעדפות של חברי הקבוצה.

הקבוצה יכולה לקיים את המפגשים במקומות כמו הספרייה העירונית, באוניברסיטה או במכללה בה למדתם או בבית של אחד חברי הקבוצה.

אבל זה לא חייב להיות מקום פיזי.

יכול להיות שתעדיפו לעשות שיחות ועידה או שיחות וידאו בסקייפ, לנהל דיונים באמצעות אימיילים כאשר כל חברי הקבוצה מכותבים, או לפתוח Dropbox לחברי הקבוצה שבו ירוכזו כל המסמכים והסיכומים של הקבוצה.

שיתוף, שיתוף, שיתוף

קבוצת למידה מנצחת, כזו שמביאה את חבריה לתוצאות הרצויות חייבת להביא ערך מוסף לחברים בה.

זה בדיוק הרעיון של סינרגיה - השלם שגדול מסך חלקיו. אם אין ערך מוסף מקבוצת הלמידה אז במקרה הטוב זו תהיה קבוצה בינונית ובמקרה הרע תהיה בזבוז זמן מוחלט.

אחד מהגורמים החשובים ביותר להבאת ערך מוסף לקבוצה היא שיתוף.

שיתוף של רעיונות, שיתוף של פרשנויות, שיתוף של טכניקות לפתרון תרגלים, שיתוף של עדכונים, שיתוף במשהו שגילית ואף אחד לא שם לב וכו'.

ככל שתשמרו על מסגרת פתוחה יותר לשיתוף כך הערך המוסף של הקבוצה יגדל.

אין מישהו שהוא גרוע בהכל ומישהו שהוא טוב בהכל, ולכן כל אחד מחברי הקבוצה יכול ללמוד משהו מחבר קבוצה אחר.

עכשיו תורך! חושב שצריך להוסיף עוד משהו לרשימה? יש לך ניסיון אחר עם קבוצות למידה? שתף אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *